A rossz logó 10 oka.

Túl sok féle betű használata

A túlságosan sok féle betű egyfelől egymást öli meg, másfelől nehezíti a befogadást, összezavarja a szemlélőt, nem beszélve arról, hogy a tipográfiai megjelenésnek üzenete van: egy betű lehet öreges, fiatalos, lendületes, törékeny vagy vicces, hogy csak egy pár jellemzőt soroljunk fel a millióból. Nincs szükség arra, és nem is lehet megvalósítani azt, hogy minden szempontnak megfeleljen a betűkép. Ahhoz, hogy egy logo jól befogadható legyen, maximum két betűtípust ajánlott használni vagy egyet, különböző megjelenésben.

Logó másolása

"Én is olyan logót szeretnék, mint amit láttam a ..." A logó azért van, hogy megkülönböztessen Téged, vagy a cégedet mindenki mástól. Mégis napról-napra találkozunk ezzel az igénnyel, nem lehet kiírtani. A logó másolása nem vet jó fényt sem a megrendelőre, sem a designerre.

Rossz betűválasztás

Egy rosszul megválasztott betű vagy rosszul kezelt elrendezés mindent megöl vagy ami még rosszabb, nevetségessé tesz. A betű szinkronban kell, hogy legyen a kidolgozott grafikai elemekkel. Ez azt jelenti, hogy – ahogy azt rendszeresen hangoztatjuk – legyen megfelelő egyensúly a betű és a rajzos elemek megjelenése között. Még fontosabb szempont, hogy a betű ne legyen silány tervezésű. A jó tipográfia talán a legfontosabb eleme a logótervezésnek.

Túlkomplikált grafika

Nem csak azért rossz, mert rossz ránézni, meg kell fejteni, hanem jellemző módon az ilyen logókat nem lehet kicsinyíteni, mert a részletek eltűnnek. A jó logó egy ötletet jelenít meg. Nagyon sok logó van, melyen látható, hogy a "grafikus" nem tudott megválni egyik ötletétől sem, ezért egy logóba tette azokat. 

"Letöltött logó"

Üzlettulajdonosok és amatőr designerek előszeretettel egyszerűsítik az életüket azzal, hogy nem bajlódnak sokat a tervezéssel, mikor ott van a net, tele lehetőségekkel. Ez egyfelől szegénységi bizonyítvány, másfelől akár bajba is sodorhatják vele magukat a megrendelő és a designer, akár a törvénnyel is szembekerülhetnek, nem éri meg egyszerűen. A logó legyen olyan, ami csak Neked van a világon, könnyű megjegyezni és nehéz összekeverni másokéval. Tele van a net szinte ingyen kapható bianco logókkal, melyek zöme kifejezetten szép. Nem szabad ennek beugrani, logótervezésre pont azért van szükség, hogy Te más legyél, ha valaki messziről ránéz a logódra, akkor megismerje, hogy igen ez a Te logód. Futballcsapat címerek

Az éppen futó trendek követése

Az ember azt hinné, hogy ez a helyes. Talán igen, ha egy-két éves használatra tervezünk. A divatok jönnek-mennek, a védjegyünket viszont nem szeretnénk két évente újratervezni, ugye. Éppen ezért azt tanácsoljuk, hogy NE kövess semmilyen napi trendet. Egyszerűen nincs értelme. Kövesd a trendeket a rövid életű kiadványokban vagy a reklámfilmedben, de ne a márkád védjegyében. Gondolj az autógyártásra. Vannak az aktuális trend szerinti formatervek és vannak az időtlen és egyéni formatervek (sajnos egyre kevesebb). Az utóbbiakra figyelünk fel és marad meg az emlékezetünkben és fogjuk szeretni, mert van miért szeretni.

Pixeles logó gyártása képkezelő szoftverrel

A pixeles grafika képpontokból áll. Gyakorlatilag egy kép. Ha belenagyítunk, a zavaró képpontok előjönnek. Az ilyen védjegyet nem lehet nagyítani minőségromlás nélkül. És soha nem tudhatjuk, mekkora méretű használatra lesz szükségünk. A raszteres logó nem ugyanúgy néz ki különböző méretben. Ezzel szemben a vektoros grafika matematikailag és geometriailag precízen kódolt méretfüggetlen adatokat tartalmaz, így az minden lehetséges eszközön és méretben könnyen használható, stabil alapot jelent a márkavédjegy archiválásában. Az ilyen grafikák könnyen szerkeszthetőek a későbbiekben. Legismertebb kiváló vektorgrafikus programok az Adobe Illustrator és a CorelDraw. 

Amatőrökkel dolgoztatás általában anyagi okokból

Nyomdák, online megoldásokat szolgáltató társaságok, kivitelezők ... stb előszeretettel kínálják tervezési szolgáltatásukat azonnali határidővel és nagyon olcsón vagy ingyen. Egy dologban biztos lehet: amennyit fizet érte annyit ér a márkavédjegye. (ez nem azt jelenti, hogy fizessen érte tízmilliót, mert akkor többet ér). Jellemző gyakorlat, hogy a tulajdonos maga tervezi a logóját anyagi vagy egyéb "megfontolásból". Erről inkább nem értekeznénk. Családtagok, barátok, ismerősök akik magukról bátran állítják, hogy értenek hozzá, szívességből elkészítik a védjegyet. De lehet tervezőt rosszul választani külsőst is. A közeli kitűnő nyomda grafikusa lehet kiváló a nyomdai előkészítésben, de nem designer. Elterjedőben lévő szokás a feladatot kiszervezni (tendereztetni) olyan weboldalakon, melyek továbbajánlják a lehetőséget designereknek. Tudnia kell, hogy egyfelől ezekben a versenyekben vagy amatőrök vesznek részt, akik megelégednek a felkínált alacsony díjjal, vagy trendi logót kap olyan ügyesebb designerektől, akik minimalizálják a befektetett munkát.  

A tervező magának tervez

Ha tervező nem tud kibújni a bőréből, alig várja, hogy megvalósíthassa legújabb ötletét, függetlenül attól, ki lesz a megrendelő. A profi az ügyfélre és az általa átadott briefingre fókuszál.

Tájékozatlanság a színek használatában

A színek olyanok, mint a billentyűk egy hangszeren. Nem mindegy, hogy egyszerre melyikeket ütjük le és hányat, ahhoz, hogy szép akkordot játsszunk. A tervezőnek megálljt kell tudni parancsolni magának, amikor a színekhez nyúl. Gondoljon a világ legjobb védjegyeire. Hány színből állnak. Ezzel ugyanaz a helyzet, mint a betűk használatával. Manapság a technika fejlődésével egyre elfogadottabbá válik a színes, millió árnyalatot és színfutást tartalmazó védjegyek készítése (elsősorban online megjelenésre fókuszáló vállalkozásoknál), de meg kell fontolni, hogy azok valóban használhatóak lesznek-e nem csak képernyőn, hanem egyéb eszközökön, és még ha igen is a válasz, akkor is kérdés, hogy nem lenne-e a kevesebb több. A legkevésbé szakszerű megoldás, amikor a művész ezerszínű raszteres (pixeles) logót tervez. 

Utószó

Kedves leendő védjegy-tulajdonos! Ha már befektetett mérhetetlen mennyiségű pénzt, időt és energiát a vállalkozása ingó és ingatlan eszközeibe és minden humán erőforrásba és knowhow-ba, akkor ne hagyja, hogy a védjegye, mely az Ön profizmusát, megbízhatóságát vagy kiválóságát hivatott tükrözni, olcsó amatőrök kezéből kerüljön ki. Higyje el, nem éri meg. A logó a vállalkozás tükre.